Wyważanie kół – czym jest i jak często należy je wykonywać?

0
312
Wyważanie kół

Odpowiednie wyważenie kół ma niezwykle istotny wpływ na bezpieczeństwo podróżowania pojazdem. Nawet bardzo drobne nieprawidłowości mogą doprowadzić do powstawania drgań, które są szczególnie groźne w czasie jazdy z wysoką prędkością. Warto więc dowiedzieć się czegoś więcej na temat niewyważenia kół oraz przeciwdziałania temu problemowi.

Proces wyważania polega na umieszczaniu specjalnych ciężarków na rantach felg stalowych, jak również aluminiowych. Obecnie ze względów estetycznych coraz częściej stosowane są ciężarki naklejane umieszczane po wewnętrznej stronie felgi. Stosowanie takich elementów wyważających jest niezwykle ważne dla prawidłowego toczenia się koła po podłożu bez drgań i wyczuwalnego bicia. Oczywiście koła i felgi są produkowane precyzyjnie, jednak często nie są wyważone w stu procentach idealnie. Dodatkowym problemem może być utrata geometrii. Dzięki wyważeniu możliwe jest wyrównanie masy felgi i opony, tak aby była ona równomiernie rozłożona wokół osi obrotu koła.

Objawy źle wyważonych kół – podstawowe informacje

Wspomniane wyżej drżenie czy też bicie koła jest jednym z głównych objawów źle wyważonego koła. Są to dość charakterystyczne objawy, których przegapienie jest bardzo trudne. Źle wyważone, toczące się koło może doprowadzić do drgania całego nadwozia. Wibracje te stają się coraz silniejsze, gdy samochód jedzie z coraz większą prędkością. Czasami przy wyższych prędkościach takie drgania zanikają i pojawiają się po zwolnieniu. Dodatkowo w przypadku przednich kół, problemem są mimowolne ruchy i szarpanie kierownicą. Niewyważenie tylnych kół prowadzi z kolei do nadsterowności na zakrętach. Są to niebezpieczne zjawiska, których absolutnie nie wolno lekceważyć.

Powszechne przyczyny nieprawidłowego wyważenia kół

Istnieją różne przyczyny powodujące nieprawidłowe wyważenie kół samochodowych. Do ich grona można zaliczyć następujące problemy:

  • Niedoskonałości w konstrukcji opon lub felg – zarówno felgi, jak i opony są wytwarzane precyzyjnie, jednak może dojść do pojawienia się pewnych niedoskonałości. Aby zminimalizować takie ryzyko, warto sięgać po ogumienie znanych i renomowanych producentów.
  • Skrzywienie felgi – jest to jedna z popularniejszych przyczyn bicia i drgania. Uszkodzenie może pojawić się po najechaniu na krawężnik, dziurę w drodze albo szynę kolejową. Niewielkie skrzywienie można zrekompensować ciężarkiem, ale najlepiej jest oddać felgę do prostowania.
  • Nieprawidłowe osadzenie opony na feldze – czasami przy montażu może dojść do sytuacji, w której jakiś rant opony nie zaklinuje się w odpowiedni sposób na obręczy. Na szczęście dobrzy wulkanizatorzy wiedzą są w stanie zauważyć ten problem i go poprawić.
  • Uszkodzona albo zużyta opona – często przyczyną bicia jest nierównomierne zużycie opon. Jest ono spowodowane agresywną jazdą oraz gwałtownym hamowaniem.
  • Nierówne osadzenie koła na piaście.

Kiedy należy zdecydować się na wyważanie kół?

Zalecane jest wyważanie kół, za każdym razem, gdy opony są zdejmowane z felgi. O procesie tym należy również pamiętać przy sezonowej wymianie ogumienia, a także w czasie różnych napraw, klejenia dziur, wymiany wentyli, itp. Dodatkowo kontrolę pod kątem wyważenia ogumienia należy przeprowadzić co 5-10 tysięcy kilometrów albo co 1-2 lata. Dodatkowo koła należy wyważyć za każdym razem gdy pojawią się drgania, bicie i inne objawy tego typu.

Sprawdź sprawdzone wulkanizacje z bezpieczna wymianą opon:

https://fixmycar.pl/usluga/wymiana-opon/warszawa – w Warszawie

https://fixmycar.pl/usluga/wymiana-opon/krakow – w Krakowie

https://fixmycar.pl/usluga/wymiana-opon/lodz – w Łodzi

https://fixmycar.pl/usluga/wymiana-opon/wroclaw – we Wrocławiu

https://fixmycar.pl/usluga/wymiana-opon/gdansk – w Gdańsku

Zapraszamy!

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here